در انتخاب صندلی اداری مناسب، چه عواملی را باید در نظر گرفت؟
بهطور معمول کار در محیط اداری مستلزم نشستنهای طولانی مدت و هرروزه است که میتواند ستون فقرات و مهرههای گردن و کمر را تحت فشار قرار دهد. وارد آمدن چنین فشارهایی در دراز مدت ممکن است منجر به بروز مشکلاتی از قبیل دیسک کمر و دیسک گردن شود.
به همین دلیل استفاده از یک صندلی و مبل اداری که بتواند حین کار کردن راحتیِ نشستن و راحتی ستون فقرات را برای شما به ارمغان بیاورد، امری ضروری است. اما یک صندلی اداری مناسب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع رایج صندلی کارمندی و ویژگیهای هر یک بپردازیم.
انواع صندلی اداری
پیش از اینکه به بررسی مدلهای مختلف صندلی کارمندی بپردازیم، بهتر است ابتدا با انواع صندلی رایج در محیط کارِ اداری آشنا شویم.
صندلی مدیریت
نوع دیگر صندلی که تقریباً در هر ادارهای دیده میشود، صندلی مدیریت است. یکی از تمایزات ویژهی صندلی مدیریت با صندلی کارمندی این است که صندلی مدیریت باید بتواند از نظر ظاهری، حس قدرت و جایگاه تصمیمگیرندهی مدیر را القا کند. به همین دلیل هم هست که معمولاً صندلی مدیریت از نظر ظاهری ابهت خاصی دارد و از بهترین نوع چرم ساخته میشود و طراحان سعی میکنند شکوهی خاص به آن ببخشند.
بهطور معمول در ساخت صندلیهای مدیریت از ویژگیهایی مانند تکیهگاههای بلند و باشکوه، ابر ضخیم، چوب و چرم مرغوب و صفحات ضد خراش، استفاده میشود. همچنین این نوع صندلی معمولاً دارای مکانیزمهای بیشتری است که از جمله میتوان به مکانیزم ال، مکانیزم سینکرون و مکانیزم تیلت اشاره نمود.
برای انتخاب ازمیان انواع صندلی مدیریت کلیک کنید
صندلی کارمندی
از آنجایی که امروزه اغلب مشاغل اداری و کارمندان بهطور گسترده از کامپیوتر استفاده میکنند، صندلیهای کارمندی را معمولاً طوری میسازند که کاملاً متناسب و جفتِ میزهای کامپیوتر در ادارات باشد. این نوع صندلی باید به گونهای طراحی شود که بتواند از نظر ارگونومیک، راحتی نشستن را افزایش دهد.
از جمله ویژگیهایی که در ساخت صندلیهای کارمندی به آنها توجه میشود، تعبیهی نشیمنگاه، تکیهگاه و دستهی قابل تنظیم است. دیگر ویژگی مهم صندلی اداری محافظت و حمایت از کمر است که میتواند تا حد زیادی از دیسک کمر جلوگیری نماید. علاوه بر آن، تقریباً تمامی صندلیهای کارمندی از پایهی چرخان و چند چرخ برای سهولت در جابهجایی بهره میبرند.
برای مشاهده و انتخاب از میان بیش 300 نوع صندلی کارمنذی متنوع کلیک نمایید .
صندلی ارگونومیک
در واقع اغلب صندلیهای اداری چه از نوع مدیریت و چه از نوع کارمندی باید از نوع صندلیهای ارگونومیگ باشند. صندلی ارگونومیک تکیهگاه بلند و نشیمنگاه عریض و دستههای قابل تنظیم دارد که در طراحی و مکانیزم هر یک از اجزای آن، توجه ویژهای به شکل بدن و حفظ سلامت انسان در نشستنهای طولانی مدت شده است. میشود گفت نشستنهای طولانی مدت روی صندلی ارگونومیک کمترین آسیب فیزیکی را به بدن میرساند و اغلب این نوع صندلی، دارای امکانات اضافی همچون پشتیِ سر و تکیهگاه پا هستند.
صندلی کنفرانسی
نوع دیگری از صندلی نیز وجود دارد که معمولاً برای نشستن به دور میز کنفرانس از آن استفاده میکنند که به همین دلیل به صندلی کنفرانسی مشهورند. این نوع صندلی در واقع نوعی صندلی کارمندی محسوب میشود که دارای انواع گردان و ثابت است؛ به دلیل اینکه کنفرانسهای معمولاً مدت زمان زیادی به طول نمیانجامند، صندلیهای کنفرانسی معمولاً استحکام، راحتی و امکانات کمتری در تنظیم عرض و ارتفاع دارند.
برای مشاهده و انتخاب از بین انواع صندلی کنفرانسی ارگونومیک کلیک نمایید
ویژگیهای یک صندلی اداری مناسب و استاندارد
1. تکیهگاه مناسب
تکیهگاه صندلیهای کارمندی ممکن است بهصورت چسبیده یا جدا باشد. تکیهگاه صندلی شما از هر نوعی که باشد باید بتوان ارتفاع و زاویهی آن را تنظیم نمود. علاوه بر آن، تکیهگاه یک صندلی کارمندی باید بین 30 تا 48 سانتیمتر عرض داشته باشد. تکیهگاه آن باید طوری طراحی شده باشد که از انحنای کمر شما، بهخصوص در قسمت تحتانی ستون فقرات، بهخوبی حمایت کند. یک صندلی اداریِ استاندارد باید از مکانیزم قفل تکیهگاه نیز برخوردار باشد.
2. ارتفاع استاندارد
یک صندلی کارمندی استاندارد باید دارای مکانیزم تنظیم ارتفاع پنوماتیک باشد. نشیمنگاه این نوع صندلی باید دستکم 40 تا 53 سانتیمتر از زمین ارتفاع داشته باشد.
برخورداری از چنین ارتفاعی نه تنها به شما این امکان را میدهد که رانهای خود را موازی با زمین قرار دهید، بلکه باعث میشود پاهای شما نیز بهصورت تخت روی زمین قرار گیرد. همچنین قرار گرفتن نشیمنگاه صندلی کارمندی در چنین ارتفاعی موجب میشود که ساعد شما با سطح میز کار، همسطح باشد.
3. تولید شده با مواد درجه یک
یک صندلی اداری مناسب باید از متریال باکیفیت و با دوام بالا ساخته شده باشد. همچنین باید در قسمت نشیمنگاه و تکیهگاه آن از ابر و بالشتک باکیفیت و نرم استفاده شده باشد. بهترین مواد برای ساخت این قسمتها، موادی هستند که به بدن اجازهی تنفس دهند و رطوبت و گرما را در نشستنهای طولانی مدت به حداقل میزان ممکن برسانند.
4. دستههای قابل تنظیم
یکی از موارد بسیار مهمی که در خرید صندلی اداری باید به آن توجه کنید، قابل تنظیم بودنِ دستههای صندلی است. در واقع دستههای صندلی اداری باید از نظر عرض و ارتفاع قابل تنظیم باشد تا به سهولت در خواندن و نوشتن کمک کند و فشار وارده بر گردن و کمر را کاهش دهد.
برخورداری از چنین مزیتی میتواند از ابتلا به سندروم تونل کارپال نیز جلوگیری نماید. بهطور کلی دستههای صندلی اداری استاندارد باید به اندازهی کافی پهن و البته راحت باشد و همچنین دارای بالشتک و ابر مخصوص جهت جلوگیری از خستکی آرنج و ساعد باشد.
5. ثبات و استحکام
در هنگام خرید صندلی اداری حتماً سعی کنید از انواع صندلی گردان انتخاب کنید که پایهی آن نیز دارای چرخهای متحرک باشد. صندلی با پایه و نشیمنگاه چرخان از پیچ و تاب و کشش بیش از حد ستون فقرات شما جلوگیری مینماید. صندلیهای پنج چرخه معمولاً استحکام بالایی دارند و بهراحتی واژگون نمیشوند.
سخن پایانی
اغلب کارهای اداری معمولاً با نشستنهای طولانی سر و کار دارند. نشستن به مدت طولانی میتواند منجر به آسیب به دیسک کمر و دسیک کردن و همچنین بروز التهاباتی در قسمتهای شانه و دست شود؛ اما استفاده از یک صندلی ارگونومیک و استاندارد میتواند تا حد زیادی از بروز چنین عوارضی بکاهد. بهطور کلی صندلیهای اداری را میتوان به سه دستهی صندلی مدیریت، صندلی کارمندی و صندلی کنفرانسی تقسیم نمود.
یک صندلی اداریِ مناسب باید واجد امکاناتی مانند تکیهگاه، نشیمنگاه و دستهی قابل تنظیم باشد. علاوه بر آن، ارتفاع صندلی از سطح زمین، مواد به کار رفته در ساخت آن، نوع طراحی و استحکام آن و... از جمله ویژگیهای یک صندلی اداری خوب و استاندارد است که تا حد زیادی از بروز آسیبهای فیزیکی جلوگیری مینماید.
منابع:
[1] https://www.wired.com/gallery/best-office-chairs/
[2] https://www.paradigm-interiors.co.uk/office-furniture/the-top-features-of-a-good-office-chair/
[3] https://sylex.com/blogs/news/features-of-an-ergonomic-office-chair
دیدگاه خود را بنویسید